VÄLJ SPRÅK:

Lionbridge ingår avtal om försäljning av sin avdelning för artificiell intelligens (AI)

Lionbridge ökar sitt fokus på anpassning och innovation inom språktjänster och språkteknik

WALTHAM, MASSACHUSETTS, 6 november 2020 – Lionbridge, global ledare inom lokalisering och AI-dataträning, meddelade i dag att de har ingått ett avtal om försäljning av sin avdelning för artificiell intelligens (AI), Lionbridge AI, till TELUS International, en innovatör inom digitala kundupplevelser (CX) som designar, bygger och levererar nästagenerationslösningar för globala och nyskapande varumärken. TELUS International är ett dotterbolag till det kanadensiska företaget TELUS Corporation (T-TSX; NYSE-TU), ett ledande företag inom kommunikations- och informationsteknik. Affären förväntas slutföras i år.

Lionbridge AI:s marknadsledande tjänster för crowd-baserade träningsdata och datauppmärkning, som används i utvecklingen av AI-algoritmer för att driva maskininlärning, läggs då till TELUS Internationals utbud av digitala lösningar. Kunskaperna och den avancerade datauppmärkningsplattformen från Lionbridge AI utgör ett viktigt tillskott för TELUS International i expansionen av deras globala tjänstutbud och digitaliseringsstrategi. Ett pressmeddelande från TELUS International ger ytterligare detaljer angående den pågående affären.

”Kombinationen av Lionbridge AI och TELUS International skapar en unik uppsättning funktioner för kundcentrerade data och crowd-funktioner för två ledande organisationer”, säger John Fennelly, CEO på Lionbridge. ”Vi tror att TELUS Internationals företagskultur och kundcentrerade strategi kommer att gå utmärkt ihop med våra kunniga medarbetare och tillsammans har de möjligheten att möta en växande efterfrågan på digitala lösningar och AI-lösningar i många olika branscher. Affären är ytterligare ett steg på vägen i Lionbridges anpassning och gör att vi kan fokusera på våra investeringar i innovativa tekniklösningar för våra språktjänster.”

Morgan Stanley & Co. LLC är ekonomisk rådgivare och Kirkland & Ellis LLP är juridisk rådgivare till Lionbridge under transaktionen.

Om Lionbridge

Lionbridge samarbetar med olika aktörer för att riva barriärer och bygga broar över hela världen. I 25 år har vi hjälpt företag i kontakten med deras globala kunder och medarbetare genom att leverera översättnings- och lokaliseringstjänster på fler än 350 språk. Via vår plattform hanterar vi ett globalt nätverk med passionerade experter som samarbetar med olika aktörer för att skapa kulturellt anpassade upplevelser. Vi använder det bästa av mänsklig kompetens och maskinintelligens för att kommunicera budskap som är anpassade till våra kunders kunder. Lionbridges huvudkontor finns i Waltham, Massachusetts i USA och vi har lösningscenter i 26 länder. Läs mer på www.lionbridge.com.

Mediekontakt: Stephanie Carone
Lionbridge Technologies